هدف ساختار تنوعدهنده(diversifier)های گلوبال گیم جم ایجاد انگیزه و چالش برای شرکتکنندهاست.همینطور قابلیت جستجو میان هزاران بازی مخلتف ساخته شده را آسانتر میکند. تنوعدهندهها قابلیت گسترش دادن یا پررنگتر کردن موضوع جم را دارند که با چالشهای اسپانسرهای ما همراه هستند، در ۷ دسته قرار میگیرند: دسترسیپذیری، هنر، صدا، کد، طراحی، روایت، متا.
به عبارتی، تنوعدهندهها یک لیست داوطلبانۀ برای همۀ افراد از محدودیتها و الزامات ثانویه هستند. که تیمها میتوانند هر طور که میخواهند انتخاب کنند که چالش را بپذیرند یا نه. اگر آنها از یک یا چند تنوعدهنده استفاده کنند، میتوانند هنگام آپلود بازی خود، آن تنوعدهندهها را تیک بزنند. استفاده از تنوعدهندهها داوطلبانه میباشد و برای استفاده از آنها پوینت مثبتی در نظر گرفته نمیشود، همینطور استفاده نکردن از آنها پوینت منفی ندارد.
اگر اولین دفعه است که با تیمی از تازهکاران در رویداد شرکت میکنید، توصیه میکنیم که در درجۀ اول بر روی محدودیتهای کلی تمرکز کنید (موضوعی که روز جمعه اعلام خواهد شد) و فقط اگر مطمئن هستید که روز یکشنبه چیزی برای ارائه دارید، تنوعدهندههای اضافه بر سازمان را بکار بگیرید.
.
.
.
.
چرا «تنوعدهنده (diversifier)» داریم؟
۱- تا اجازه بدیم شرکت کنندهها، خلاقانهتر در ابعاد مختلف فعالیت کنند.
۲- تا به جمرها کمک کنیم سریعتر ایدهپردازی کنند.
۳- خلاقیت از محدودیتها متولد میشود :))
۴- تنوعدهندهها (دایورسیفایر) مشکلات جستجو در سایت گلوبال گیم جم را آسانتر میکنند که باعث جستجوی راحتتر بازیها در سایت ما میشود.
نکته:
یک تنوعدهنده باید واضح و آشکار باشد تا هر کسی که یک بازی را دانلود میکند، بتواند با اطمینان بگویید که آن بازی، ضوابط و خواستههای تنوعدهندۀ ادعایی خود را برآورده کرده است.
————————————————————–
شاید این مطلب هم براتون مفید باشه:گیم جم چیه و به چه دردمون میخوره؟!
————————————————————–
چه تعداد «تنوعدهنده (diversifier)» را میتوانم انتخاب کنم؟
✅ شما می توانید حداکثر چهار تنوعدهنده را به بازی خود اختصاص دهید. البته در صورت تمایل میتوانید از موارد بیشتری استفاده کنید، اما فقط میتوانید حداکثر چهار مورد را در سایت گلوبال گیم جم انتخاب کنید. شما میتوانید هر تعدادی را تا سقف چهار مورد انتخاب کنید، و صد البته اصلاً لازم نیست که هیچ تنوعدهندهای را انتخاب کنید! تنوعدهندهها عمدتاً بهعنوان چالشهای اضافه بر سازمان برای شرکتکنندههای با تجربه و تسهیل قابلیت جستجوی بازیها در سایت هستند.
چگونه یک تنوعدهنده به بازی خود اضافه کنم؟
✅ تنوعدهندهها برای یک بازی معین، در صفحه بازی فهرست شدهاند. آنها را با علامت زدن کادرهای تنوعدهندههایی که استفاده کردهاید انتخاب میکنید.
آیا تنوعدهندهها مخفی و راز هستند؟
✅ نه، تنوعدهندهها مخفی نیستند. با خیال راحت آنها را به جمرهای خود اعلام کنید و با همکارانتان بحث کنید.
به یاد داشته باشید که تنوعدهندهها داوطلبانه هستند و موضوع اصلی نسبت فرعی دارند!
.
.
.
.
دیورسیفایر(diversifier)های سال ۲۰۲۱:
-
تمرین اصلی (اسپانسر: Manticore Games)
از انجین «کور گیمز» برای ساختن بازی خود استفاده کنید.
فرصت ویژه: استفاده از این دایورسیفایر شامل جوایز ۱۰ هزار دلاری میشود که توسط هیئتی از داوران از سرتاسر صنعت بازی اعطا میگردد. -
مقصد: مکان شاد (اسپانسر: یونیتی – Unity)
یک بازی بسازید که شامل سیاحت/سفر یا فرایند/پروسه باشد (یک مکان، یک فعالیت، یک ایده، افراد و غیره) تا به مکان یا حالتی برسید که باعث خوشحالی شما شود. -
ساختن پلی-فب گیم لوپ (اسپانسر: مایکروسافت)
با استفاده از ابزارهای PlayFab بهترین استراتژیها را برای لوپ بازی خود پیدا کنید. ویژگی ابزارهای پلی فب به شما کمک میکند تا بهترین استراتژیها را برای بازی خود پیدا کنید و به چندین آزمون و خطا همزمان انجام دهید و از لحاظ آماری اطمینان حاصل کنید. -
کیف پول مجازی (اسپانسر: بنیاد IGDA)
با استفاده از این رابط کاربری یک بازی بسازید که از مدل درآمد جایگزین (alternative revenue model) استفاده کند. -
متحدان غیر محتمل (اسپانسر: Virtuos)
بازی شما باید از کراسپلی (crossplay) بین موبایل و کامپیوتر پشتیبانی کند. -
فقط من و تو هستیم، بچه (اسپانسر: صندوق Carina)
یک بازی بسازید که مخصوص خانوادهها طراحی شده باشد که بتوانند باهم بازی کنند و به صورت زیر پوستی ریاضیات در این بازی نشان داده شود. -
احتمالات بیپایان هستند (اسپانسر: Endless)
یک بازی آموزشی سرگرمکننده درست کنید. بازیای که توجه بچهها را به خود جلب کند، اما در مورد موضوعات علمی، فناوری، مهندسی، ریاضی نیز آموزش ارائه کند. -
احساسات (اسپانسر: Sony Interactive Entertainment)
مایل هستیم که شرکتکنندگان را تشویق به ساخت بازیهایی کنیم که از حس کنترلر و حس بازی استفاده کنند که شامل یک داستان احساسی و حقیقی و شخصی باشد. -
صعود (اسپانسر: NextNav)
یک بازی بسازید که از مکانهای عمودی استفاده کند. -
جشن سالگرد ۱۱
با کپی کردن ویژگیهای بازی تیم «Epic Wedgie» در رویداد سال ۲۰۱۱، یازدهمین سالگرد دسترسی به گلوبال گیم جم را جشن بگیرید. شامل یک آموزش، بدون تکیه بر صدا یا رنگ به تنهایی، و یک دکمه کنترل. * توضیح: * در سال ۲۰۱۱، سایت اورلاندو یک چالش دسترسی اجرا کرد، این اولین باری بود که در گلوبال گیم جم دسترسی به درستی درنظر گرفته شده بود و منجر به افزایش تنوع دیورسیفایرها شد. بازیای که برنده شد توسط تیمی به نام «اپیک وجی» ساخته شده بود، بنابراین این چالش اجرای همان مجموعه ویژگیهایی است که آنها ۱۰ سال قبل در بازی گلوبال گیم جم انجام دادند. -
سینک آشپزخانه
بازیکنان میتوانند بین حداقل سه نوع دستگاه ورودی (مانند صفحه کلید، کنترلر، ماوس، ردیابی چشم) انتخاب کنند. -
ضربۀ ستون فقرات
باید بازی دارای سطوح حجم مجزا (separate volume sliders) برای انواع جلوه های صوتی باشد. -
«اسکی» بیش از حد شده؟
تمام جلوههای گرافیکی بازی باید تحت «اسکی (ASCII)» باشند. -
واکنش دوگانه
لحظاتی در بازی باشد که وقتی از زاویۀ دیگری نگاه کنید، معنایی متفاوت داشته باشد. (مانند یک متقارننما (ambigram)) -
عکس انداختنی
به پیادهروی بروید، از ۳ الی ۵ شی عکاسی کنید و آنها را در بازی خود بگنجانید. -
بریم سر اصل مطلب
آثار هنری درون بازی شما باید به «سبک نقطهچینی» باشد. -
آهنگ تم
توتوریال (بخش آموزشی) بازی شما باید به صورت یک آهنگ باشد. -
ویلهلم
کاراکترهای بازی شما فقط با فریاد زدن میتوانند باهم ارتباط برقرار کنند. (اگر گزینههای دیالوگ درجات مختلفی از فریاد زدن داشته باشند، پوینت مثبت بیشتری میگیرید!) -
بیان کردن
تمام عناصر درون بازیتان (رابط کاربری + گیم پلی) توسط گفتار ترکیبی یک راوی بیان شود. -
مولد اعداد تصادفی
تصادفی کردن چیزی که اصولاً تصادفی نمیشود (مانند ارتفاع پرش، محل شروع، کلاه، گرانش) -
لولکد
بازی خود را تحت یک زبان برنامهنویسی رمزی (esoteric) بنویسید. -
جابجایی تیرکها
شرایط برنده شدن بازی، با هر بار بازی کردن تغییر کند. -
قانون مورفی
یک بازی طراحی کنید که در آن، هدف شکست خوردن به روشهای مختلف باشد. -
دوگانه
یک بازی دو نفره ایجاد کنید که: برای دو بازیکن باشد، قابل بازی با دو کلید، با استفاده از ۲ صدا، ۲ رنگ، ۲ شکل و غیره… -
بوی موفقیت
یک بازی طراحی کنید که بتوانید با بینیتان آن را بازی کنید. -
چند نفر هستید؟
بازیای بسازید که کاراکتر توسط چندین بازیکن کنترل شوند. -
اخبار جعلی
یک بازی بسازید که به نوعی بر موضوع اطلاعات نادرست تمرکز کند؛ ایجاد آن، جلوگیری از آن، مدیریت آن و غیره. -
بازی برای همه
از طریق شخصیتها، روایت یا طراحی در بازیتان، به گروههایی که عموماً کمتر پرداخته میشود، صدایی برای شنیده شدن بدهید. -
نور ستاره
دنیای بازی شما از ستارهها و صور فلکی الهام گرفته شده باشد. -
در طرف امن
به تنهایی یا در یک تیم یک بازی بسازید که همۀ اعضا حداقل ۱۰۰ کیلومتر از هم فاصله داشته باشند. -
توبشوات (Tu B’Shvat) رسید! (یکی از اعیاد مذهبی)
به افتخار توبشوات، که با اولین روز گلوبال گیم جم مصادف شده، یک بازی در داخل، رو یا اطراف یک درخت بسازید. -
اِی-پارتی
یک بازی بسازید که بتوان حین تماس تصویری بازی کرد. -
اسلاید بعدی لطفاً
بازی شما باید تماماً روی پاورپوینت باشد. (یا یک نرمافزار ارائه مشابه) -
سرعت حلزونی
بازی شما باید به گونهای طراحی شود که روند آن طی چند روز طی شود و قابل سرعت بخشیدن نباشد.
منبع (Source)
.
.
.
————————————————————–
ثبت نام در رویداد گلوبال گیم جم ۲۰۲۲ دانشگاه تهران
————————————————————–